Newsletter subscribe

Idræt, Tema artikler

Johan Borghäll: elsk dig selv og dine medmennesker

Posted: 9. juni 2017 kl. 06:53   /   by   /   comments (0)

Alle kender ham. Læg trykket på a’et og alle idrætsstuderende, underviserer og forældre, ved hvem han er. Johan Borghäll.

Sund & Hed har fanget Johan i Portugal til en snak om kærlighed i sit pædagogiske virke.

”Elsker du dig selv?”
”Elsker du dig selv, Emil?”, er det første, han spørger om. Ingen overflødige høflighedsfraser. Og dét er, hvad Johan kan. Johan benytter sine stærke pædagogiske evner og sin enorme menneskenære erfaring til at skabe plads til selvrefleksion. Specielt når det er mindst ventet.

Ekspressiv idræt
”Kærlighed i den pædagogiske praksis, som er udgangspunktet for denne samtale, er abstrakt og øjeblikkelig. Den findes i berøringen, i kærtegnet, og man kan også lave en kærlighedshandling” fortæller Johan, da han bliver fortalt, at emnet for interviewet er kærlighed. Ydermere beskriver han også følelsen, som en accept og at ”bare jeg er, den jeg er, er jeg god nok”-sætningen hører derfor med i den pædagogiske ligning, som Johan udregner.

Kærlighed som et universelt sprog
Kærlighed er noget du, som læser, er bevidst om findes. Det er et sprog, en følelse, som ikke er kulturelt forankret. Men som flyder rundt i et kontekstuafhængigt univers.
Men hvorfra Johan besidder sin egen kærlighed, er særdeles betydningsfuldt i hans virke som underviser: ”Min mor har været utrolig vigtig for den kærlighed, som jeg har og giver. Jeg har fået en betingelsesløs kærlighed fra min mor, der gør, at jeg bare hviler i mig selv. Jeg har altid fået plads til at være mig selv og den følelse, jeg fik, og som er min mor og jeg imellem, sidder dybt i mig og er en grundlæggende faktor for, hvem jeg er,” fortæller han.

Fremelske sig selv
Men for at kunne viderebringe denne kærlighed er det, ifølge Johan, nødvendigt at kunne fremelske sig selv. Netop dette er vigtigt for at kunne elske sig selv, den man er og derfor acceptere sig selv, forklarer Johan. Hvorvidt kærligheden er forankret i selvet og til alle tider kan lukkes ud eller om nogle er mere disponeret for det end andre, synes ikke at være klarlagt.
”Dét, jeg forsøger i min undervisning, er blandt andet at kunne give rammer for udvikling af selvtillid og selvværd. Her bliver du ikke vurderet. Dine erfaringer bliver ikke vurderet, og du har ret til at udforske dig selv”, fortæller Johan om sin undervisning og dennes mål.

Hvorfor overhovedet kærlighed i undervisningen?
Et spørgsmål, der kan være farligt for dette følelsesmæssige og muligt skrøbelige emne, er, om det er nødvendigt med kærlighed i undervisningen.
”Min pointe er, at eleven, eller den studerende, føler sig elsket. Han eller hun må gerne føle ”Johan ser mig” eller ”Johan elsker mig”. Det handler om at være engageret i det, man laver.”

Hvorvidt vi fremelsker os selv, føler kærlighed på tværs af kulturer og personer eller blot elsker de pædagogiske evner, minder og erfaringer Johan Borghäll har faciliteret på Idræt og Sundhed i årenes løb, er subjektivt. Dog husker alle manden, som nu går på pension, igennem følelser. Dét er uden tvivl et kærligt og livsgivende kompliment.

 

 

 

 

Af Emil Ljungström

Kommenter med google, facebook eller Sund & Hed

Comments (0)

Skriv en kommentar

Loading Facebook Comments ...