- Reklame -

Kursusgruppen i Odense arrangerede ‘Date en praktikant’, hvor psykologistuderende kunne komme og høre tidligere praktikanters erfaringer og råd fra deres praktiktid.

En tirsdag aften i februar måned mødte omkring 50-60 psykologistuderende op til kaffe, kage og oplæg om praktikforløb. Alt dette fik de for en flad 20’er, og arrangementet var arrangeret af Kursusgruppen i Odense.

Da teknikken først kom på plads – det er åbenbart ikke kun vores kære forelæsere, der kan have problemer på det punkt – var det tid til seks oplæg fra tidligere praktikanter på psykologi. De fortalte hver især lidt om deres forløb, deres erfaringer, følelser og tanker undervejs, men de havde også plads til at give gode råd og opfordringer med.

“Der er virkelig langt fra at sidde og læse teori om arbejdet i vores bøger og så til rent faktisk at sidde med klienter foran sig og skulle hjælpe dem.”

De seks oplægsholdere var henholdsvis Thomas Birkholm Jensen, der havde været i praktik ved Tidens psykologer, Maiken Askholm Nielsen, der havde været ved lokalpsykiatrien i Sønderborg og Morten Johansen, tidligere praktikant i Studenterrådgivningen, der stod for første del af oplæggene. Efter en kort pause, hvor der blev tanket op på kaffe og kage, gik anden del af oplæggene i gang. Her var det Jeppe Schultz, der havde været i praktik ved konsulenthuset IMPAQ, Lærke Muldtofte, der havde været hos OCD-klinikken, og Amanda Krogsgaard, der var hos PPR, der fortalte om deres praktikforløb.

Oplevelser der går igen

Der var flere ting, der gik igen i oplægsholdernes erfaringer. Det var vigtigt for dem at slå fast, at det altså er rigtig skræmmende, når man bliver kastet ud i praktik, så det er helt okay at være nervøs. Alle er nervøse og føler sig på udebane til at starte med. “Der er virkelig langt fra at sidde og læse teori om arbejdet i vores bøger og så til rent faktisk at sidde med klienter foran sig og skulle hjælpe dem,” beskrev Thomas Birkholm Jensen om sine erfaringer.

“Det er okay at stille krav og gøre klart, hvad I gerne vil have med fra praktikken.”

Derudover havde de tidligere praktikanter måtte sande, at det kan være svært, hvis man gerne vil redde alle ens klienter. Det blev flere gange pointeret, at vi ikke skal “fikse” dem eller redde dem. Arbejdet til at få det bedre er en proces, men hvor de selv skal gøre arbejdet i sidste ende. Morten Johansen slog fast: “Vi skal udvise empati og støtte, men vi kan ikke gøre arbejdet for dem.”

[envira-gallery id=”19527″]

En ting, de psykologistuderende blev opfordret til at huske, var, at det er vigtigt, at man kender sine rettigheder i praktikken: “Stil krav til praktikken!” lød rådet flere gange. “Det er okay at stille krav og gøre klart, hvad I gerne vil have med fra praktikken,” var Maiken Askholm Nielsens opfordrende ord.

Opbakning fra de fremmødte

Ud fra summen efter oplæggene var færdige, var det tydeligt at høre, at de psykologistuderende var begejstrede, og kurset kan erklæres en succes. “Det var mega fedt!” startede Astrid Kidholm, hvilket affødte nikken hos de omkringsiddende. “Jeg synes også, det var virkelig fedt, også fordi det kan være svært at vide, hvad der er det rigtige at vælge, og så var det rart at høre om deres erfaringer i stedet for bare at læse om det på en liste,” supplerede Anna Sigurdardottir. “Især fordi vi jo kun har én praktik, og så vil man gerne vælge det rigtige,” beskrev Rebekka Juel Danyar.

“Jeg synes også, det var virkelig fedt, også fordi det kan være svært at vide, hvad der er det rigtige at vælge, og så var det rart at høre om deres erfaringer i stedet for bare at læse om det på en liste.”

Det var ikke kun Kursusgruppen, der fik anerkendelse for arrangementet, da der også var stor ros til de oplægsholdende: “Det er rart, at de er så ærlige i deres erfaringer,” forklarede Astrid, mens Rebekka supplerede: “Ja, både om de rigtig gode ting, men også når der måske har været nogle problemer på praktikken eller ting, der ikke var helt, som de skulle være.”

Hvad synes du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.