- Reklame -

I denne tid får vi alle sammen at vide, at vi er stressede og løber hovedløst og åndeløst rundt i hverdagslivets hamsterhjul, og at vi har brug for at falde ned. Om det nu er tilfældet eller ej, kan det i hvert fald altid være rart at komme til stede i sig selv og sine omgivelser. Derfor er der her en lille guide til enkle, hverdagsvenlige måder at gøre det på:

Tag ti indåndinger

Dette er en simpel øvelse i selvcentrering og kontakt med øjeblikket. Du kan udføre den dagen igennem, måske særligt, når du oplever at være fanget i dit eget hoved:

  1. Tag ti langsomme, dybe vejrtrækninger. Hav opmærksomhed på at ånde så langsomt ud som muligt, indtil lungerne er helt tømt for luft. Lad dem så derefter fylde sig selv på ny, helt af sig selv.
  2. Prøv at læg mærke til, hvordan det føles, når dine lunger tømmer sig. Og når de fylder sig igen. iagttag hvordan din brystkasse og mave udvides, og trækker sig ind. Iagttag dine skuldre hæve og sænke sig selv med bevægelsen.
  3. Se om du kan lade dine tanker drive forbi i din bevidsthed, som var de nedfaldne blade på et lille vandløb. Forsøg ikke at tage fat i dem eller at skubbe dem væk, men lad dem blot være.
  4. Udvis nu din bevidsthed: Iagttag på samme tid din vejrtrækning og fornemmelsen af din krop. Når du er klar til det, så åbn øjnene, og se dig omkring på det sted, hvor du befinder dig. Læg mærke til hvad du ser, hører… læg mærke til hvor du er, og hvordan du lægger mærke til alt dette.

At slå rødder et øjeblik

Dette er en anden enkelt øvelse i at balancere sig selv og forbinde sig med den omkringværende verden. Også denne kan du bruge på alle tider af dagen, men måske særligt, hvis du føler dig lidt forvirret, overstimuleret eller optaget af indre rørelser:

  1. Sæt dine fodsåler fladt mod gulvet.
  2. Skub fødderne mod underlaget. Læg mærke til hvordan dine fødder understøttes af den solide overflade, de møder.
  3. Iagttag hvordan dine bens muskler arbejder, når du presser fødderne mod gulvet på denne måde.
  4. Læg mærke til hele din krop. Mærk hvordan tyngdekræften blidt flyder ned gennem dig, fra hovedet, halsen, rygraden og ned i benene. Læg mærke til, hvordan du ligesom kommer tættere på jorden og underlaget, og hvordan det holder dig.
  5. Når du er klar til det, så åbn dine øjne og se dig omkring. Iagttag din omverden, og læg mærke til, hvordan du iagttager den. Tag alt ind.

Nærvær i en hverdagsaktivitet

Udvælg en aktivitet, som udgør en del af dine daglige mål; og gerne en aktivitet, som du finder en vis nydelse ved. Når du har udvalgt denne aktivitet, så forsøg at fokusere fuldstændigt på denne: læg mærke til kroppens bevægelser, til smage, berøring, lugt, synsindtryk, lyde, mm. Iagttag med en nysgerrig og åben holdning, hvad der sker. Lad os f.eks. tage et brusebad. Når du går i bad, så læg mærke til vandet, når det sprøjter ud af bruseren, når det rammer dit hoved, dine skuldre, din ryg, og ja, når det løber ned i afløbet og laver gurglelyde. Mærk vandets temperatur og den styrke det rammer dig med… mærk dets rejse henover din krop. Observer lugten af sæbe eller shampoo, og hav fokus på hvordan det føles at sæbe dig ind. Se vanddråberne på væggen, og studér dem som havde du aldrig set dem før. Læg mærke til, hvordan den varme damp fra badet vælder op i dit ansigt, og får det til at blødgøre sig og blusse af varmen. Når der dukker tanker op, så forsøg blot at lade dem komme og gå som skyer, der passerer forbi på himlen. Måske vil du blive fanget af dem igen og igen… Men så læg blot mærke til, hvilke tanke det er der distraherer dig, og anerkend dem roligt og tålmodigt, inden du vender opmærksomheden tilbage til dit nærværende brusebad.

Hvad synes du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.