- Reklame -

København-baserede Memorix er helt klart værd at holde øje med, når man er sundhedsvidenskabelig. Deres vision er klokkeklar. Det skal være sjovt at lære – og det skal være nemt.

Det er overvældende den første gang. Når man står og ikke ved, hvad der er op og ned i anatomien, biokemien eller fysiologien. Når nervebanerne snor sig tre gange for meget om sig selv til, at man overhovedet kan forstå det. Og i desperation har mange studerende tidligere brugt rim, remser og huskeregler. Frække ordspil, der skal være mindeværdige, men også have en værdi for den studerende. En af de teknikker der ofte høres om i den kontekst er memo-teknikken. Gjort populær af Oddbjørn By og i Danmark helt konkretiseret til medicinstudiet af Sebastian Schmidt. Konkret drejer det sig om, at man har et ’tankepalads’ som man så gransker for ting. Og hver ting inde i ens palads har en symbolik for noget ude i verden. For eksempel kan en karpe være musklen Flexor Carpi Radialis. Og på den måde gemmer man sine rim og remser i sit palads. Et palads man selv møblerer. Problemet er dog, at det er tidskrævende at indrette et sådant ’tankepalads’ – og her kommer Memorix ind i billedet.

We just want to make learning more fun

Memorix udspringer af to ingeniører. Tidligere ansat på LEGO, men nu på iværksætter rejse med lange arbejdsuger og sparsom, om nogen, løn. Og ligesom på LEGO kan man se Memorix’ produkt som læring på en sjov måde. I stedet for, at man selv skal designe sit tankepalads, så ligger banerne klar til en. Målet er, at det skal være stimulerende på flere måder. Ved at gemme alt udenadslæren i en rummelighed – hvad står på den enkelte hylde – får man stimuleret langt flere aspekter af hjernen. Derudover ligger der en klar plan om gentagelse og læring herigennem. Ved man f.eks. man skal til biokemieksamen i maj, så skriver man det ind i Memorix og så får man flere gange op til maj notifikationer om, at det er ved at være tid til at øve biokemi igen. Altså lader man blot en computer holde en i ørerne og trække en til lærings-truget.

The Pinterest of learning

En klar værdi skinner igennem, når man taler med stifterne af Memorix. De vil være ”The Pinterest of learning”. På den måde forstået, at de ønsker en stor database af tankepaladser, man kan gå ind og blande efter behov. Så der er mulighed for at sige ”lige de tre paladser her, er nok for mig”, når man skal lære sin anatomi. Men det stiller store krav til deres værktøj. Derfor har store dele af det første år også gået med, at få udviklet, testet og så udviklet igen. Samtidig så er håbet, at der på længere sigt er studerende der vil lægge deres egne paladser ind til deres medstuderendes gavn. Og så håber de på det går stærkt. For der er ingen tvivl om, at de selv har set værktøjets store potentiale. Et potentiale de for nyligt har fået bekræftet ved at teste på 40 sygeplejerskestuderende. Herfra er det kun et spørgsmål om tre ting. ”Når vi har en hjemmeside man husker, et værktøj der er nemt at bruge og en god database af indhold, så tager vi Danmark med storm”.

Hvad synes du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.