Bladets formål og ophav

Formål og identitet

Sund&Hed er Syddansk Universitets sundhedsvidenskabelige studieblad.

Bladet har til formål at samle alle studerende og ansatte på tværs af SUND ved at præsentere  studiefaglighed, studieliv samt aktuelle nyheder aktuelle for SUND.  Vi bringer således alt lige fra praktiske faktultetsinformationer, artikler om sundhedsfaglige temaer til reportager fra diverse studiefester og -oplevelser.

Målgruppen for bladet er studerende og ansatte ved Det Sundhedsfaglige Fakultet på Syddansk Universitet. Alle har lige adgang til repræsentation og ytring i bladet, som kan fås gratis fra stannere overalt på SDU Campus og OUH.

Sund & Hed er organiseret under Det Sundhedsfaglige Fakultet ved Syddansk Universitet, men er ledet og udviklet af studerende ved Syddansk Universitet – hovedsageligt fra SUND.

Bladet udkommer 8 gange om året: 4 gange i SUNDs forårssemester og 4 gange i SUNDs efterårssemester.

Alle redaktionsmøder er åbne. Er du interesseret i journalistisk arbejde eller bare nysgerrig på Sund & Hed, er du altid velkommen til at deltage i redaktionsmøder eller kontakte os.

Ophav – Samling af SUND siden 1999

Idéen til det fælles blad, der kendes som Sund & Hed, blev til i en studiemiljøgruppe i 1999. Gruppen havde et ønske om at finde måder til forbedring af studiemiljøet på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, og ideen med et samlende studieblad på tværs af studerende og ansatte opstod. Her skulle alle kunne få taleret på lige fod og både praktiske fakultets- og studieinformationer samt de mere sociale aspekter af studielivet skulle repræsenteres.

Centralt stod, at bladet skulle være fra og til SUND. Derfor har redaktionen bag bladet siden start været sammensat af studerende fra forskellige studieretninger på SUND. – Og da det første nummer af Sund & Hed udkom i december 1999, havde det titlen “Fedt Navn” på forsiden og en navnekonkurrence inde i bladet, hvor alle kunne deltage for at finde det bedste navn til bladet. Dermed opstod navnet Sund & Hed, hvortil logoet også er udviklet af studerende.