- Reklame -

Pernille, du har en atypisk fritidinteresse, hvad er det?

Olympisk vægtløftning.

Pernille Sølund Hansen
Pernille Sølund Hansen, 23 år,
Stud.med, 8. semester

Hvordan begyndte du på det?
»Jeg startede med at træne CrossFit i OBBC, da jeg startede på medicin og gjorde det i et års tid. Men mit ønske om at blive stærkere gjorde, at jeg begyndte at bruge mere tid på styrketræning, bl.a. squats, bænkpres og dødløft. Jeg synes at det var en del sjovere end CrossFit – det var nemmere og jeg var en del bedre end til CrossFit, som indeholder flere kropsvægtøvelser. Samtidig mødte jeg også en fyr til træning, der introducerede mig for flere øvelser og så begyndte jeg at bruge mere og mere tid på træning.«

I forhold til mange andre kvindelige atleter indenfor vægtløftning, er du meget dedikeret til karriere og blev ”belønnet” ved at deltage i en sportsbegivenhed denne sommer:
»Jeg deltog i Universiaden, verdens andenstørste sportsbegivenhed efter OL, hvor det kun er universitetsstuderende under 28 år, der må deltage, og hvor deltagerantallet i år kom op på 13.500. Det var anden gang at vægtløftning var på programmet, hvor vi deltog med fire piger fra Danmark i denne disciplin. I forhold til mange andre lande, var vi ikke særlig mange deltagere mod fx Ruslands 1500 deltagere.
Universitetssport er slet ikke lige så udbredt i Danmark som i mange andre lande, hvor man kan få stipendiater og dermed få sin uddannelse betalt, mod at man leverer resultater og deltager i konkurrencer. Her dyrkes det ofte på fritidsbasis og ikke på lige fod med sit studie.«

Bliver du mere motiveret af at være med til konkurrencer?
»Det er supermotiverende at se dem løfte og se dem træne – særligt fordi man kan se hvor langt man kan nå, hvis man kæmper for det. Da jeg kom hjem fra Kazan, var jeg hele tiden oppe og træne, fordi jeg havde fået blod på tanden af se dem gøre det så godt.«

Udvekslede I træningstips og hvor kammeratlig er man i det miljø?
»Det er lidt mere kompliceret end som så: For eksempel mødte jeg en de bedste vægtløfter i verden, den russiske Nadezhda Evstyukhina, som er verdensmester i vægtklassen over mig og har verdensrekorden i stød. Hun måtte ikke snakke før sine træningssessioner for sin træner, så det blev ikke til mere end et par sætninger. Hun var meget fokuseret og sad kun med sin træner under måltiderne og svarede fåmælt, hvis hun blev spurgt om noget. Men da vi begge havde konkurreret, mødte jeg hende og snakkede en del med hende og udvekslede tøj og historier. Hun fortalte mig, at hun ikke kunne snakke inden træning eller sine konkurrencer for sin træner, for at kunne holde fokus.«

Følg Pernille
Læs selv med på Pernille’s blog, hvor hun skriver om sin træning, konkurrencer og meget mere: http://pernillesolund.dk

En typisk dag for dig:
»Jeg skar ned i vægt for ¾ år siden, for at gå en vægtklasse ned, som betyder at jeg skal planlægge mine måltider nøje. Typisk står jeg tidligt op om morgenen, for at lave mad til hele dagen, og nu hvor jeg har afmeldt mig blokken (K5), så kan jeg træne to gange om dagen (morgen og eftermiddag) og nå at træne op til EM i Estland i slut september. Normalt er jeg i skole om formiddagen, læser lidt om eftermiddagen, hvorefter jeg tager til træning og holder herefter fri om aftenen. Jeg har ikke så tit mulighed for at tage i byen eller tage til fest, især skal jeg passe på i ugerne op til konkurrencerne, men kan da godt tage ud til en enkelt øl for det meste. Det gør mig ikke noget at være disciplineret – det er en passion for mig, så det er ikke forfærdelig meget jeg ofrer i forhold til hvad jeg har oplevet.«

Hvor er du om 5 år:
»Jeg mangler pt. 2,5 år af uddannelsen, men bliver nok nødt til at forlænge studiet, da jeg i nogle perioder skal prioritere konkurrencerne højere end studiet, så jeg kan holde fokus på træning. Men jeg skal også huske at nyde livet som studerende – jeg tvivler på at jeg kan træne de 20 timer om ugen som færdiguddannet læge, ligesom jeg gør lige nu. Men jeg synes nok stadigvæk at det er sjovt, selvom det bliver mindre seriøst om nogle år.«

Fordommen omkring vægtløftning:
»Rigtige mange kvinder tror, at hvis man laver tung styrketræning, så smider man al ens kvindelig fedt og kommer til at ligne en bodybuilder. Og det er overhovedet ikke tilfældet, når vi ikke har nær så meget testosteron i kroppen som mænd. Jeg tror der er flere og flere, der får fokus på at man ikke kommer til at ligne en mand, men der er stadigvæk en del, der kommer med spydige kommentarer, fordi man laver noget som mange ikke kender til. Men jeg kan kun grine af det – det eneste der jo er sket med min krop, er at jeg vejer det samme, men har smidt fedt og fået større muskler i stedet. Jeg kan jo ikke klage over, at jeg har bedre røv og fastere ben! Men det er det jeg altid plejer at sige til piger: ”Du kommer ikke til at ligne en mand, hvis du løfter tunge vægte”.

Tekst af Lily Sarkisian
Stud.med.

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.