- Reklame -

Det er ikke en kunst at bemærke, at sommerferien 2010 er forbi.

Ikke kun på grund af forelæsningerne og studierne, men også fordi det ikke er nemt at finde tid til hygge med studiekammerater, da rigtig mange synes at læse rigtig meget. Rigtig mange medicinstuderende har nemlig valgt at læse to fag på samme tid. Altså læse dobbelt. Eller de prøver i hvert fald på det, eller overvejer det.

Men hvorfor gør de det?

Er det ene fag ikke allerede krævende og tidsintensivt nok?

Hvorfor er der så mange, der prøver at tage flere fag på én gang? Og hvorfor er dette ikke vel set hos studienævnet?

Der er mange svar.

Når man får en snak med kammeraterne, finder jeg hurtigt ud af, at der kun er nogle enkelte, som prøver at komme hurtigere gennem studiet, da de er trætte af at læse og længes efter aktion og praksis i stedet for de mange timer bag de tunge bøger. Men som sagt, dem er der kun nogle få af.

Men hvad så med resten?

De vil ud at rejse, se lidt af verden, udvikle sig som mennesker.

Eller de er gravide og vil gerne prøve at følge deres hold efter barslen. Studiet er stressende nok i forvejen, og det giver ro og glæde at følges med sine kammerater, især i tiden op til den store embedseksamen.

Og så er der dem, der gerne vil på elektivt klinikophold og andre, som ønsker sig tid til et vikariat. Der er nogle, der gerne vil holde en lille pause og ekstra ferie fra studiet, for så frisk at vende tilbage efter et par uger og starte med ny energi på semestrets resterende kurser.

Der er endda enkelte, som vil tage de amerikanske eksamener for at kunne praktisere andre steder i verden for at tage erfaring og viden tilbage til Danmark.

Lyder det ikke som nogle gode grunde til at læse lidt ekstra i perioder?

Virkeligt intensive læringsprocesser bag bøgerne efterfulgt af udviklingsfaser som menneske?

Ja, lyder det ikke bare fantastisk? Er det ikke vejen til at få nogle gode og interessante mennesker ud i klinikhverdagen i stedet for stupide, unge medicinere, der ikke har set og oplevet andet end seks års studie uden pauser ud over sommerferierne?

Er det ikke dét, patienterne og kollegaerne ønsker sig. Et veldannet menneske i stedet for en teoretiker?

Jeg kan godt forstå studienævnets og universitetets bekymringer om, at man ikke lærer tingene godt nok, hvis man læser dobbelt.

Men af egen erfaring kan jeg fortælle, at man faktisk kan lære mere, når man læser så intensivt.

Jeg læser da selv meget, meget mere nu, end hvis jeg kun læste det ene fag. Jeg er meget mere fokuseret på studiet, bøgerne og forelæsningerne, end hvis der kun var et fag.

For man kommer så tit til at bruge alt for meget tid på overspringshandlinger, da der jo er lang tid til eksamen.

Og så mener jeg, at universitetet burde stole på sit system og den embedseksamenen til sidst, som jo i allerhøjeste grad burde være et kvalitetstjek, om de studerende nu også har lært det, de skal for at kunne tage ansvaret som læge.

Jeg mener, at universitetet burde være stolt over så aktive og flittige studerende, som vi har på SDU og understøtte deres vej, ikke kun som studerende, men også som mennesker, i stedet for at lægge sten i vejen for deres udvikling.

Jeg håber, at I vil støtte jeres studerende bedre i fremtiden.

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.