- Reklame -

Regeringens Universitetsudvalg har fremlagt 37 anbefalinger til, hvordan fremtidens universitetsuddannelser bliver bedre. Blandt andet skal der være bedre mulighed for bachelorer, der ønsker erhverserfaring inden videreuddannelse. Men er det hele lige godt?

Indrømmet, det er et retorisk spørgsmål. Alt er ikke lige godt, for blandt anbefalingerne finder vi blandt andet følgende:

36: At ansvaret for at udpege studieledere forankres entydigt i den enstrengede ledelse.

37: At ansvaret for uddannelsernes indhold og kvalitet forankres entydigt i den enstrengede ledelse.

“Aha”, tænker du måske, “og hvorfor er det problematisk?”

Ja, det lyder jo ikke umiddelbart videre faretruende – i hvert fald ikke før man ser på, hvordan tingene på nuværende tidspunkt er.

På nuværende tidspunkt udpeges studieledere efter indstilling fra studienævnene – det vil sige med 50% indflydelse fra studerende, og den anden halvdel medarbejdere, der vil skulle arbejde under lederen. De studerende har således meget at skulle have sagt, i forhold til deres egen uddannelse. Denne opbygning sørger for, at den person, der indstilles, har opbakning i sit studiemiljø, hvilket et mindretal i universitetsudvalget, da også bakkede op omkring.

Er du en fagligt engageret studerende (eller underviser), så vil du ikke have en chance for at skabe ændringer på uddannelsen

Desværre stemte flertallet for direkte udpegelse af studieleder, uden om studienævn, for at klarlægge ansvarsfordeling mellem ledelse og studienævn – eller fra en studerendes synspunkt: sætte studerende udenfor indflydelse.

Samme problem ses i anbefaling 37, hvor studienævns indflydelse på uddannelsernes indhold også skal fjernes og i stedet sendes højere op i systemet. Kort sagt: er du en fagligt engageret studerende (eller underviser), så vil du ikke have en chance for at skabe ændringer på uddannelsen.

Ret skal dog være ret – det hele er bestemt ikke skidt. At udbud skal tilpasses efterspørgslen på arbejdsmarkedet er svært at argumentere imod, og at oplysninger om løn og ledighed skal være mere offentligt tilgængeligt vil også give kommende studerende en mere realistisk vurdering af deres fremtidige studier.

Ligeledes er det super, at retskrav skal forlænges, så man ikke behøver søge direkte ind på en kandidatuddannelse, men kan være 2–3 år forsinket, plus den generelle øgede kompetence, der skal lægges i bacheloruddannelserne, så de bliver mere erhversrelevante.

Og så noget, der vil glæde dem, der har været studietrætte efter gymnasierne: Afskaffelse af “hurtig-start-bonus”. Ingen grund til at presse adgangskvotienterne op – helt enig!

Der er således mange gode tiltag til mere relevante og overskuellige uddannelser, men at fjerne de studerendes indflydelse er en kæmpe skridt i den forkerte retning.

Anbefalingerne kan findes på ministeriets hjemmeside:
ufm.dk/uddannelse/rad-naevn-og-udvalg/udvalg-om-bedre-universitetsuddannelser/filer/uuu-udvalgets-samlede-anbefalinger.pdf

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.