- Reklame -

”Det kan du se på MitSDU!” Sådan lød det på SDU’s officielle video, da MitSDU blev lanceret. Det er slut med at bruge facebookgrupper som en moderne hellig gral. Væk er muligheden for at google sig til eksamensregler, studieordninger og andre relevante informationer. Det kan virke paradoksalt, men formålet er at gøre det lettere for studerende at finde relevante, korrekte informationer. Jagten er i gang for at finde en mening med galskaben.

”%&!#, jeg har dumpet en eksamen! Hvad gør jeg? Hvad med SU? Og det var mit 3. forsøg!” Du åbner en ny fane i din browser – google dot dk… og taster så de famøse tre ord, alle medicinere gruer for:

medicin eksamen dumpet

”Ingen resultater. Det var satans!” Eller rettere sagt: Der er ingen officielle resultater fra SDU. Første hit er Sund & Hed-artiklen “Kender du reglerne, hvis du dumper en eksamen?”, der omhandler eksamensregler, og det er måske nok lidt et antiklimaks og også lidt bekymrende, når man er panisk og ønsker hjælp (artiklen om eksamensregler er i øvrigt skrevet i samarbejde med de faglige vejledere, og holdes løbende opdateret, så du kan roligt bruge den). Men hvad gør man så? Svaret er ret simpelt. Man bruger MitSDU.dk.

“Jamen for helvede, hvorfor gøre det så besværligt?” hører jeg dig sige; og jeg kan sådan set også godt følge din tankegang. Derfor tog jeg fat i Mathilde Hollmann, der er webkoordinator på SUND og arbejder med SUND’s del af MitSDU.

Google væk – ind med MitSDU

Er der en mening med galskaben 1Figur 1

Inden mødet har jeg forsøgt at finde diverse ting via Google og ellers klikket lidt rundt på MitSDU. Jeg er blevet godt forvirret, da jeg blandt andet har fundet to forskellige versioner af alle studieretninger – én på sdu. dk fundet via Google og én fundet på den “korrekte måde” via MitSDU. Og siderne er ikke ens. “Hvordan kan det være? Er den ‘gamle’ side glemt at blive slettet, da MitSDU blev lavet?” er det første, jeg spørger Mathilde om, efter vi har sat os ned med en kop kaffe og jeg meget demonstrativt peger på skærmen på min bærbar.

“Den dér er markedsføringssiden for studiet,” fortæller Mathilde om siden på sdu. dk, jeg fandt via Google (se figur 2). “Den er udelukkende til dem, der kunne tænke sig at læse på studiet eller bare er interesserede i studiet. MitSDU skaber et større skel mellem hvad, der er markedsføring, og hvad der er til studerende – så forvirringen skulle gerne blive mindre.”

Figur 1 viser min studieside på MitSDU og figur 2 markedsføringssiden på sdu.dk. Når man lige får vendt tanken i hovedet, giver det naturligvis også god mening, at de informationer, man tilgår eksternt (for eksempel via søgemaskiner), skal være mere markedsføringsorienterede – en gymnasieelev, der vil læse psykologi har ikke brug for at læse om reeksamen, men skal have et mere generelt overblik over studiet, samt viden om hvordan hun kan blive studerende for en dag, hvad adgangskrav er og den slags. Og det må nødvendigvis være dem, der er mere tilbøjelige til at ‘google sig ind’ på hjemmesiden.

Er der en mening med galskaben 2Figur 2

“Fingrene fra Google, hvis man er nuværende studerende på SDU…”

“Ok, det giver mening. Så fingrene fra Google hvis man er nuværende studerende på SDU?” spørger jeg.

“Ja, groft sagt. Vi arbejder på at gøre den interne søgefunktion på MitSDU bedre, så man som studerende kan være sikker på at finde resultater, der er relevante lige netop for én. Indtil søgefunktionen er helt på plads, så kan man som studerende bookmarke sin studieside i sin favoritbrowser og så begynde på studiesiden, fordi ofte vil informationen være der.”

MitSDU er også VoresSDU – og det skal skabes sammen

Nyheden om en søgefunktion vil få de fleste til at klappe i hænderne. Men nogle vil måske stadigvæk være forvirrede.

“Hvad skal man som studerende gøre, hvis man stadig er rundforvirret over MitSDU – eller bare har ris og ros?” spørger jeg Mathilde. “Vi vil altid gerne høre fra de studerende, hvis der er nogle kommentarer,” forklarer hun og fortsætter: “Indholdet arbejder vi hele tiden på at få gjort bedre. Det er for de studerendes skyld, at vi laver det, kan man sige. Men vi kan ikke forbedre noget, som vi ikke ved skal forbedres” Og det er alt fra tekstindhold, grafisk indhold, samt fejl og mangler hun gerne modtager feedback om. Har man specifikke input til studietekniske ting, som regler og den slags, skal man kontakte sin studiekoordinator – og hvor finder du så deres oplysninger? MitSDU.dk. Mathilde fortæller, at der er en feedbackformular på forsiden, man som studerende kan bruge, men at det indtil nu har været meget småt med input.

“Der har været mange på siderne, så vi kan selvfølgelig håbe, at det kan ses som et positivt tegn på, at folk godt kan finde informationerne,” fortæller hun videre, “men reelt ved vi det ikke.”

Så mange har været forbi MitSDU
Data fra SUND

Vi kommer hurtigt til at tale om, at der ofte med store ændringer kan være modstand, og at mennesker har en tendens til at være låst fast i gamle vaner.

“Der kommer selvfølgelig til at være en ’opdragelsesperiode’, hvor de studerende skal vænnes til kun at bruge MitSDU” siger Mathilde og smiler. Jeg nikker og tænker tilbage på min egen forvirring fra en time før, hvor jeg sad og rystede på hovedet af de forskellige studiesider. Mathilde fortsætter, “Studiekoordinatorernes opgave er at få informationerne derind – det er jo dem, der ved, hvad der sker på studierne. Deres opgave er at sørge for, at alt information derinde er relevant.” Vi taler om vigtigheden af at især de nye studerende skal vænnes til at bruge MitSDU helt fra studiestarten af. “Det vil helt sikkert være super godt, at tutorerne får vist de nye, at alle relevante informationer for deres studie på SDU findes på MitSDU,” siger Mathilde – og jeg nikker entusiastisk.

Mere nærvær og specialisering af informationerne

Jeg er efterhånden et sted i samtalen, hvor jeg er blevet solgt på idéen, men jeg føler endnu ikke 100%, at alt giver mening. “Når nu jeg er på forsiden af MitSDU, så er der nogle fokusområder med OK18, ‘Løb med SDU’ og andet meget lidt studienært – er det fokus fremover?” spørger jeg. “Ja, altså forsiden vil samle de emner, der på nuværende tidspunkt er relevante for alle studerende, mens studiesiderne er mere og mere studienære,” siger Mathilde og fortsætter hurtigt: “Målet er, at der på studiesiderne nemt vil være adgang til skema, eksamensdatoer og at studiesiderne på sigt bliver til personlige studieportaler for den enkelte studerende. De fleste studerende er fløjtende ligeglade med alt andet, når det gælder. Der skal kun være det, de studerende har brug for – intet andet.” Inden jeg når at tage en kamp for niche-siderne, får Mathilde beroliget mig med, at den slags information stadig vil være tilgængeligt – men bare mere struktureret.

“Så der er er altså mening med galskaben!”

Målet er altså at få opdelt MitSDU i en forside med generelt information til studerende, med alle de emner, der er relevante lige nu og her, og så mere frihed på de enkelte studiers egne sider. Samtidigt får jeg at vide, at webkoordinatorerne på nuværende tidspunkt arbejder med at få forbedret indholdet på studiesiderne, så man som studerende kun skal orientere sig ét sted på MitSDU, og ikke hoppe rundt mellem søjlerne, som det er i dag.

“Det bliver fedt!” siger Mathilde med et stort smil, inden hun til slut tilføjer: “Så der er altså mening med galskaben!” Det er på nuværende tidspunkt svært at sige imod, når jeg ligefrem er begyndt at glæde mig til at skulle klikke ind på min studieside på MitSDU – og det burde du også.

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.