- Reklame -

Dagligdagen på universitet byder på meget læsning foruden forelæsningerne. Det er forskelligt, hvordan man ønsker at gribe det an, om man foretrækker en læsegruppe eller læser alene. Sund & Hed har snakket med Julie Damgaard Jacobsen om hendes måde at studere på, og hvorfor det blev på denne måde.

I takt med efterårets kommen er det nye semester efterhånden også godt i gang. For Julie var det en start på 3. semester af hendes bachelor i medicin på SDU, hvor det var tilbage på skolebænken efter sommerferien.

”Jeg følger med i forelæsningerne. Hvis der er noget, jeg ikke forstår, så læser jeg det i bøgerne bagefter. Ud fra forelæsningsslides laver jeg flashcards og terper dem. Når fundamentet er okay for det, så begynder jeg på eksamenssæt,” fortæller Julie om sin måde at studere på.

Valg af selvstudier

Da Julie startede på medicin, var det lige på med både det sociale og faglige fællesskab, og det kom derfor bag på Julie, hvor hurtigt folk dannede grupperinger: ”Det er ikke noget, jeg selv har valgt, det blev bare sådan. Der var rigtig meget socialt, da vi startede på studiet. Jeg synes, det var en kæmpe mundfuld både at skulle være social og faglig hurtigt derefter. Jeg deltog socialt, men jeg var nok ikke lige så meget på, som de andre var. Så kunne jeg godt fornemme lynhurtigt, at flere andre havde fundet grupper. Det kom fuldstændig bag på mig, at det var gået så stærkt med at finde grupper,” fortæller Julie.

Derfor valgte hun til at starte med at læse alene. Da de senere hen blev sat i grupper, fungerede hun dårligt i den opsætning og valgte derfor igen at gå solo. I dag studerer Julie selv eller sammen med sin læsemakker. Normalt foregår læsningen med hendes læsemakker egentligt sådan, at de sidder hver for sig og læser. Så det er mest for at motivere og holde hinanden op på, at de får læst det, de skal. Men hvis der er noget, de ikke forestår, er sparringen med hinanden god.

Fordele og ulemper

Når man som Julie primært studerer selv, er der både fordele og ulemper ved at stå for alt planlægningen selv. ”Det ville helt sikkert give mig en bedre forståelse at læse sammen med andre og få nogle andre indspark, end dem man selv lige have tænkt,” beskriver Julie og fortsætter: “Jeg tror helt sikkert, der en masse godt ved en klassisk studiegruppe. Jeg tror bare ikke, at jeg passer særlig godt ind i sådan en konstellation.”

Der er rigtig meget læsning på studiet, og hvis hun derudover også skulle mødes og snakke og diskutere pensum i en studiegruppe, hvor alle skal have plads, ville det blive meget forhastet arbejde for Julie. Derfor læser hun primært selv, hvor hun kan se mange fordele i at kunne strukturere og bruge sin tid på netop det, hun har behov for lige skal gennemgås en ekstra gang.

Studiemåder fremadrettet

Det er ikke fordi, at Julie er imod på et tidspunkt at læse i en studiegruppe. Det kommer dog an på, hvordan det lige falder for. Hvis hun falder i snak med nogen til holdtimerne, som hun fornemmer, har de samme arbejdsmetoder som hende, så er hun åben for at få en fast studiegruppe, hvor man læser sammen. Det sociale, der er i en studiegruppe, er meget tiltrækkende og noget, Julie godt kan savne til tider ved at læse alene.

Julie runder af med at sige, at der er mange måder at læse på, og forskellige måder kan være rigtige for forskellige mennesker. Generelt er det ret tabubelagt at læse alene, noget som Julie bestemt ikke synes, det er.

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.