- Reklame -

Muhsin er 23 år og læser en bachelor i tysk med sidefag i idræt på SDU. Jeg mødes med Muhsin en sen eftermiddag, og da jeg spørger, om han har haft en lang dag, lyder svaret: ”Jeg har været i skole, så hjemme og så en tur i fitnesscenteret – som jeg plejer.” Muhsin træner nemlig 6 gange om ugen – en kæmpe kontrast til hans hverdag for 4 år siden, hvor han trænede 0 gange om ugen.

Starten på det hele

Til spørgsmålet om, hvordan det hele startede, lyder svaret: ”Jamen, det startede egentlig ret spontant engang i 3.g, hvor jeg bare gerne ville begynde at motionere og tabe mig lidt.” Efter et års tid flyttede han fra Horsens til Århus, hvor han mødte Ali Gönen, sin onkels ven, som senere introducerer ham for Mikail Kabaktepe. Mikail er bodybuilder, og Muhsin beslutter sig for, at han gerne vil se ud ligesom Mikail. Mikail tager Muhsin under sine vinger og bliver en slags ”coach”. Mikail er meget erfaren og er en kæmpe kontrast til Muhsin, som stadig er lidt en newbie på det her tidspunkt. Muhsin fortæller mig, at han her flere år efter har spurgt Mikail, hvorfor han gad bruge tiden på en newbie som ham. Til det svarede Mikail, at han allerede helt fra starten af, kunne se en gejst og et potentiale i ham – fordi han lyttede og tog imod råd.

Modstand i sin træning

Jeg spørger Muhsin, om han nogensinde har mødt modstand i de 4 år, han har trænet. Umiddelbart kunne man tænke, at det kan være svært at blive ved med at træne, hvis man føler, det er gået i stå og man ikke ser resultater. Muhsin fortæller, at det bedste råd, Mikail har givet, er at have tålmodighed: “Man skal huske, at træning tager tid, og der kan gå måneder, før man ser resultater.”

Muhsin fremhæver en bestemt situation: ”Det var vinter, og jeg kunne dødløfte 220 kg, men jeg kunne ikke komme videre. Det var lige meget, hvad jeg gjorde – det hjalp ikke.” Mikail rådede Muhsin til at have tålmodighed og prøve at øge med 1-2 kg. Det hjalp, og Muhsin kunne langsomt øge sin PR i dødløft.

Lidt om at holde motivationen

Muhsin har tabt sig omkring 40 kg og opbygget en kæmpe muskelmasse. Jeg spørger Muhsin, hvad hans motivation har været i alle de år. Han forklarer, at særligt Mikail har været et kæmpe forbillede for ham. Særligt den første træning med ham, husker Muhsin som noget af det hårdeste, han har prøvet. Muhsin er ikke bleg for at spørge om hjælp, hvilket også har været en stor gevinst for ham selv: ”Er man for stolt til at bede om hjælp, lærer man intet. Læg egoet væk og spørg andre, der har styr på stoffet. Bare rolig – de bider ikke,” beskriver Muhsin. En anden vigtig motivation har været resultater. Han fortæller, at han i den første lange tid kunne se vægten falde, men spejlbilledet forblev uændret. En dag begyndte han så at kunne se muskler, og fik dér endnu mere blod på tanden til at fortsætte. Op- og nedture har ramt ham mange gange og udfordringer har dannet sine besværligheder og indre uroligheder. Men efter flere måneders arbejde og mange timer tilbagelagt i fitnesscentret, begyndte han at se lys for enden af tunnellen. Husk at være tålmodig med din træning – det betaler sig.

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.