- Reklame -

Det er almindeligt kendt, at mange firmaer og brancher har måtte lide under Corona-krisen. Endnu flere firmaer har måttet omstille sig fra den ene dag til den anden og arbejde under helt nye forhold. Nogle af dem, der har været særligt ramt af ændringer, har været de praktiserende læger.

I starten af krisen var der meldinger om, at de praktiserende læger landet over oplevede et stort fald i antallet af henvendelser i deres praksis. Jeg har taget en snak med Allan, som er praktiserende læge, for at høre lidt om nogle af de udfordringer de har mødt, og hvilke ændringer de har lavet for at passe under de nye corona-retningslinjer.

Nye konsultationstyper

Jeg starter med at spørge Allan, hvilken forandring de på hans arbejde har oplevet som den største. Han fortæller, at mange konsultationer er blevet laver om til telefon- eller e-konsultationer: ”Ingen må møde op i klinikken uden aftale. Kronikerkontroller søger vi også at klare med mindst muligt fremmøde”, siger han og fortsætter: ”De fleste kroniker-kontroller prøver vi at klare med mindst muligt fremmøde. Før havde jeg en del patienter til kontrol med deres kroniske lidelse, som for eksempel astma, hypertension, diabetes etc. i fremmødekonsultation. Det klares oftest nu med telefonkonsultation eller videokonsultation, især hvis tilstanden er stabil.”

De fleste kronikerkontroller prøver vi at klare med mindst muligt fremmøde.

En stor del af konsultationerne har altså foregået enten over telefon eller på computeren, for at undgå smittespredning. Dette betyder, at de ser en del færre patienter rent fysisk. Allan fortæller derudover, at de i tilfælde med særligt sårbare og udsatte patienter har været nødsaget til at tage på hjemmebesøg for at passe mest muligt på dem. Hvis man skal se på den positive side af hele krisen, kan man jo håbe på at de forskellige konsultationstyper bliver udnyttet bedre i fremtiden.

De strukturelle ændringer i klinikken

Allan fortæller også, at de i klinikken har været nødsaget til at lave nogle strukturelle ændringer: ”Vi har indrettet klinikken, så der er god plads mellem patienter i venteområder, ligesom der jo er færre fremmødekonsultationer. Jeg tror ikke, at vores patienter er bekymrede for smitte i lægehuset. I starten var der dog nok nogle patienter, som blev hjemme på grund af frygt for smitte, men jeg tror ikke, det var ret mange.” Udover det direkte kliniske arbejde med patienterne, fortæller Allan, at det sundhedsfaglige personale også har virket som en slags ”guides” i de mange forskellige udsagn, der findes i medierne: ”Der er en del underlødig information på mange medier, og vi må ofte hjælpe patienter til den rigtige information”. Generelt har det været en periode med meget usikkerhed, og personalet har skulle være omstillingsparate hele tiden. Derudover fortæller Allan, at de i de første par uger havde morgenmøder før åbningstid hver dag i klinikken, for at sikre sig at alle læger og alt personale var informeret om de aktuelle retningslinjer.

…men heldigvis ser det ud til at der er lys for enden at tunnelen, og at vi snart kan komme tilbage til en normal hverdag…

Der tegner sig altså et billede af at krisen har været prøvende for de fleste brancher verden over – men heldigvis ser det ud til, at der er lys for enden at tunnelen, og at vi snart kan komme tilbage til en normal hverdag – så Allan og alle os andre kan begynde at have en mere normaliseret arbejdsdag igen.

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.