- Reklame -

Til efteråret 2021 udgiver Syddansk Universitetsforlag en tekstantologi, der skal samle fortællinger
om sundhed og sygdom fra hele verden. I den forbindelse får en heldig vinder lov at bidrage til antologien med sin egen tekst. 

En helt unik mulighed har budt sig til den kreative og nysgerrige medicinstuderende. Syddansk Universitet opfordrer alle, både de litteraturinteresserede, de kreative og dem med en vigtig historie at fortælle, at gribe den litterære pen og deltage i denne konkurrence inden deadline d. 1. januar 2021. 

Blandt de mange fakta-prægede fag skiller denne opgave sig ud, og novellekonkurrences primære formål er at inspirere de studerende til at kaste sig ud i noget nyt og forfine deres evne til at forstå en sygdomsfortælling på et dybere plan. Men idéen om, at litteraturen kan være et vigtigt redskab i processen til at blive en dygtig læge, er slet ikke ny. 

Narrativ medicin på dagsordenen 

På Syddansk Universitets medicinstudie er narrativ medicin et obligatorisk fag på 2. semester. Her mener man nemlig, at der er nogle værdifulde menneskelige egenskaber at hente i faget, og Anders Juhl Rasmussen, lektor i narrativ medicin på SDU, fortæller mig følgende: ”Når der på kurser i narrativ medicin øves nærlæsning af skønlitterære tekster og kreativ skrivning, udvider de studerende i bedste fald deres evne til at åbne sig over for, forstå og leve sig ind i andre menneskers erfaringer med sygdom (…)” 

Der er noget helt essentielt i at kunne forstå det menneske, man sidder over for, uden egentlig at kende vedkommende. Man skal ofte som læge kunne udlede nogle svar selv, en evne faget er med til at udvikle. ”Mennesker er som indviklede garnnøgler, og når de kommer til lægen med bekymring eller lidelse, er det ikke sikkert, at de uden videre fortæller alt det, lægen har brug for at høre for at kunne hjælpe dem,” forklarer Rasmussen. 

Hver en historie er vigtig 

Det er netop grundprincipperne fra narrativ medicin, som novellekonkurrencen bygger videre på. Anders Juhl Rasmussen har i samarbejde med Kim Brixen, direktør ved OUH, Kirsten Kyvik, leder af Klinsk Institut, SDU, Morten Sodemann, overlæge og professor ved OUH/SDU og Anette Bygum, overlæge og professor ved OUH/ SDU udtænkt idéen til antologien. 

Rasmussen fortæller følgende: ”Ved at udskrive en konkurrence blandt de studerende håber vi at få inspireret så mange som muligt til at skrive en kreativ historie om møder med patienter.” 

Der stilles intet krav til, at teksten skal bygge på virkelige hændelser, men man har som medicinstuderende en særlig rolle i hospitalssammenhænge. Denne giver mulighed for en helt anden vinkel på sygdomshistorier, end den man typisk ser i litteraturen.

Er det overhovedet så vigtigt med al den kreativitet?

Man kunne måske være fristet til at tænke, at kreativiteten slet ikke er en essentiel egenskab at besidde som medicinstuderende. Dog er dette ikke tilfældet, og Anders Juhl Rasmussen mener, at det blandt andet er igennem kreativ skrivning, man bliver bevidst om sine egne værdier og synspunkter. 

”Udviklingen af en kreativ forestillingsevne efterspørges i øvrigt vidt og bredt inden for nutidens forskningsverden,” fortæller Rasmussen afsluttende.
Når vindernovellen er fundet, vil denne kunne læses i Sund & Hed, men indtil da, er der her samlet bogforslag med fokus på sygdom og sundhed, som kan vække interessen til at deltage i novellekonkurrencen. 

Grafik: Susan Sloth Hansen

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.