- Reklame -

Der er simpelthen noget, som jeg har brug for at udtrykke min utilfredshed over. I løbet af de sidste to år har jeg, og en masse af mine medstuderende, brugt tid på at lære at læse med en studiegruppe. Vi har endelig fundet en måde, som fungerer for os. Men taget i betragtning af, at universitetet godt ved, hvor livsvigtig studiegruppen er for os studerende, så er det godt nok tit, at systemet ikke fungerer, som det skal. Og alt for tit sker det, at vi studerende bliver revet fra hinanden. 

Kaos på B9 

Eksamen i B8 var dårligt ude af verden, da jeg første gang hørte mine medstuderende opfordre hinanden til at få tjekket, om deres læsegruppe var kommet på samme hold. Rygterne gik nemlig på, at alle var spredt for vind og vejr – og minsandten om ikke også vi i min gruppe var havnet tilfældigt.  

Hurtigt begyndte årgangens Facebook-gruppe at bugne af studerende, som søgte en at bytte hold med. Modulet var også knap skudt i gang, da en officiel besked på Itslearning fra Rigmor Jepsen, modulsekretær på B9, lød på følgende: ”Der har været mange henvendelser vedr. holdbytte på modul B9 – Hjerne og sanser. Absolut sidste frist er fredag den 4. februar kl. 12.00.” 

Kunne ingen oppe i systemet regne ud endnu, at det store ønske om holdbytte skyldtes, at rigtig mange ikke var kommet på samme hold som deres læsegruppe? Nu måtte vi studerende jo selv fixe problemet. 

Nye redskaber taget i brug 

Universitetet så dog ikke helt passivt til. Der kom hurtigt et tiltag fra universitetets side af, der nemt kunne tolkes som en reaktion på den høje efterspørgsel på holdbytte og utilfredshed over tildelte hold. Den famøse afkrydsningsliste, som vi stiftede bekendtskab med i de helt tidlige coronatider, blev til et våben, som universitetet tog i brug.  

I en besked til de studerende lød det, at man nu ville kunne finde afkrydsningslister både til holdundervisning, gruppeundervisning og anatomiundervisning. Sagt med andre ord valgte universitetet altså at skærpe kontrollen af, om de studerende holdshoppede.  

Jeg er så uforstående over for dette tiltag. Mange studerende, som var blevet splittet, kæmpede for at få læsning med hinanden og holdtimer til at gå op i en højere enhed. Prøvede universitet at få os til at dumpe? 

Heldigvis lød det i en besked ti dage senere, at afkrydsningslisten nu var fjernet fra holdundervisningen, men dog stadig ville kunne findes til gruppeundervisning og anatomiundervisning. 

Åbenbart ingen kontakt længere oppe i systemet 

Jeg kontakter Rigmor Jepsen for at blive klogere på, hvorfor man ikke har valgt fra starten af at gøre noget ved problemet. Her bliver jeg sendt videre til Lene Kroløkke Pedersen, som er kontorfuldmægtig på SUND. 

I en mail skriver Lene Kroløkke Pedersen, at hun ikke, før nu, har hørt noget som helst om dette problem. 

Det kommer meget bag på mig. Utallige studerende har kontaktet Rigmor – og andre modulsekretærer – med problemet, og derfor er jeg uforstående over for, at Rigmor ikke retter henvendelse til det sted, hvor holdene oprindeligt bliver sammensat. Med så dårlig kommunikation, hvordan skal problematikken så blive løst? 

Mystikken med den forsvundne læsegruppe 

Ikke desto mindre vil jeg gerne til bunds i, hvorfor holdene i første omgang blev splittet. Lene Kroløkke Pedersen skriver følgende:  

”Jeg har kigget på, hvor mange der har ønsket læsegruppe, og det er 32 studerende ud af 232 studerende. Ligeledes har jeg kigget på, hvordan de er placeret på B9, og der er de alle kommet på samme store hold undtaget én.” 

Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal svare, for de tal stemmer slet ikke overens med den virkelighed, jeg ser.  

Jeg leder min telefon igennem og får fundet et billede frem, som jeg har taget i november 2021, hvori min læsegruppe står registreret med teksten ”Du har oprettet en læsegruppe med følgende medlemmer:”. Men for lige at være på den sikre side, går jeg ind og dobbelttjekker på selvbetjening, om min læsegruppe nu også stadig er angivet der.   

Her bliver jeg mødt af en halvtom side og teksten: ”Vi må desværre meddele dig, at du ikke har registreret læsepartnere til det kommende semester.” 

Hvor ligger fejlen? 

Det er ikke kun mig, der oplever dette. Flere på årgangen står i samme situation. Da jeg informerer Lene Kroløkke Pedersen om dette, svarer hun: ”I kan godt redigere en læsegruppe i perioden, hvis den skal ændres, men hvorfor skulle I det, hvis I gerne vil være i en.” 

Ja netop. Hvorfor skulle vi dog det? Alligevel er der i den kommentar et snert af antydning til, at jeg og en hel årgang aktivt skulle have slettet vores egen læsegruppe.  

Men udover dette skriver hun også: ”Jeg kan se, at du har oprettet en (red, læsegruppe) i efteråret 2021 på et gennemgående fag. B7-B9 Patientkontakt Mennesker først fase 2”.  

Mennesker først? Der er simpelthen så meget ved den kommentar, som jeg ikke forstår.   

For det første, hvorfor dælen er mennesker først fase 2 overhovedet et fag, som man kan tilmelde sig til som læsegruppe? Faget består seriøst af individuelle reflektionsopgaver, der er ingen holdundervisning, ingen forelæsninger, hvorfor i alverden skulle nogen ville tilmelde en læsegruppe til det fag? 

For det andet, hvis en hel årgang ved en fejl har tilmeldt sig som læsegruppe til så åndsvagt et fag i stedet for et svært og vigtigt fag som B9, så er der noget galt med systemet. Noget, som vi studerende ikke burde have ansvaret for at rette op på. 

Dårlig kommunikation på dårlig kommunikation 

Jeg er lidt chokeret over, hvor dårlig kommunikationen på universitet er, når det kommer til problemstillinger som denne. Først burde det ringe en klokke, når kun 32 ud af 232 har registeret en læsegruppe. Det skriger på, at der er sket en fejl.  

Hernæst burde de mange henvendelser til Rigmor have ført til, at de også centralt fik besked på, at mange læsegrupper var blevet splittet.  

Jeg er helt sikker på, at fejl som disse vil blive ved med at opstå, så længe universitetet ikke tager ansvar og får informeret hinanden på tværs. Det er ikke fair over for os studerende, for i sidste ende er det læsegrupperne, som dette går ud over. 

Og når det går så hårdt ud over læsegrupperne, så ender det blot med, at flere af os studerende klarer eksamen dårligt. 

Vi er altid glade for at høre vores læseres mening. Du kan skrive din kommentar herunder.