Så skete det igen – vores alles kære semesterstartsfest løb af stablen lørdag den 3. september! Med en kunstnerliste, der blandt andet lød på Tobias Rahim, Kato, Fabräk (og mange flere), har det været en ventet begivenhed. Der ligger dog også et kæmpe stykke arbejde bag festen – læs med for at komme med om bag scenen og blive klogere på, hvordan Semesterstartsfesten 2022 er kommet i stand!
Jeg har talt med Louise Rasmussen, der udover at være studerende på 5. semester af HA – International Business, er én af to chefarrangører til dette års semesterstartsfest og har fortalt om oplevelsen. Læs med i følgende interview med Louise.
Til at starte med – hvordan har det været at arrangere festen?
Nu har jeg ikke været med helt fra starten. Jeg blev ansat, da arrangørgruppen havde været i gang med at planlægge de større ting, blandt andet budgettet, musikken, pladsens størrelse og så videre, men jeg har alligevel været med ind over mange ting. Der er virkelig blevet tænkt over tingene, og hvordan det hele kunne blive optimeret fra året før. Sidste år havde festen aldrig været så stor, så der har været mange ting at udvikle på og som skulle tænkes anderledes. Der var i år et mål på 8000 gæster, så det kunne blive en rigtig stor fest, og derfor har det også krævet rigtig meget forberedelse og planlægning.

Det har været en megafed oplevelse og rigtig fedt at skulle arbejde sammen med så mange forskellige – lige fra frivillige til samarbejdspartnere – for at få festen stablet på benene. Der har været rigtig mange ting, der skulle være styr på, og der har været et stort arbejde for alle arrangørerne, som de har gjort rigtig godt.
Vi har skullet være enige, alle har haft rigtig mange gode meninger og ideer, så det har været rigtig interessant. Der er ting, som er blevet lavet om flere gange – også dagene op til – for at få alt til at fungere optimalt og give mening. Man går og ønsker, at festen bliver megafed. Under planlægningen tænker man meget over, hvad der kan fungere, og hvad der ikke kan. Man tænker meget på festen, også når man ikke sidder og arbejder med det.
Dagene op til og under festen har virkelig været nogle hårde, men fede dage. At kunne se, hvad man har planlagt sammen blive til virkelighed, var det fedeste. Det har været spændende at skulle skabe en fest for sine medstuderende og have mulighed for at give dem en god start på semesteret, samt for de helt nye studerende.
Hvad siger mavefornemmelsen nu du/I er på den anden side af det hele?
Vi er rigtig glade og tilfredse med festen i år. Vi nåede det ønskede antal gæster. Vi har fået rigtig god feedback gennem vores spørgeskema, som vores gode PR-gruppe har lavet. Så det er en bekræftelse på, at festen gik godt, og det er en rar følelse.
Jeg har en overordnet god mavefornemmelse i forhold til at folk synes det var en god fest. Alle jeg har snakket med, har snakket rigtig positivt om festen. Der er dog altid lige små ting som er blevet nævnt, men det vil der næsten altid være og det tager vi jo til os.
Hvordan har festen i år været anderledes fra 2021? Hvad har ligget bag de beslutninger?

Det gode ved i år var den større plads – faktisk dobbelt så stor som sidste år. Derudover havde vi fået flere barer, som gjorde, at der var mindre kø, hvilket ifølge gæsternes feedback var godt. I de to centerbarer, som vi kaldte dem, havde vi to forskellige set ups for at se, hvad der fungerede bedre end andet. Beslutningen om dette kom fra sidste år, hvor der var meget lang ventetid ved baren. Vi havde også et samarbejde med Rekom, hvor vi fik nogle erfarne bartendere ind for at optimere flowet i barerne. Dog er der stadig plads til forbedring i forhold til placering og antal af dem. Det samme gælder toiletter – der var en del flere end sidste år, men der har man også hørt, at køen kunne blive lidt lang.
Der blev fokuseret en del på en større og mere effektiv indgang, og dét, at vi valgte at dele armbånd ud dagene op til festen, afhjalp presset på entréen rigtig meget. I forhold til udseendet blev vi lidt udfordret på grund af vejret. Dog var ølbowling og beerpong et hit. Samtidigt havde vi i år fået Musikbanko (Bingobruvs) ud som erstatning for tidligere succesfulde comedy-show. Musikbanko var et kæmpe hit med fede præmier. Det forgik i vores partytelt, og der var helt fyldt op. Måske et større næste år vil være godt, men de fik virkelig skabt en fest.

Derudover havde vi et større udvalg af mad – dog kan antallet af madboder godt være endnu større, da folk ventede længe på mad. Men folk syntes, der var et godt bredt udvalg. Silent Disco var igen et kæmpe hit og rigtig godt, det var med igen i år. Dog kan man altid diskutere om pladsen til Silent Disco skal være større og åbne tidligere, end vi gjorde.
Mange af disse tiltag er kommet fra sidste års fest, som var den største inden i år. Der var mange ting, som skulle optimeres og tænkes lidt anderledes. Derudover var målet også, at festen i år skulle blive endnu større end sidste år, og derfor skulle man hele tiden tænke på, hvad der fungerer til 8000 mennesker – så selvfølgelig skulle pladsen være større med flere barer og madboder.
Overordnet gik det rigtig godt med udviklingen fra sidste år. Dog er der altid plads til forbedringer.
Hvad er jeres oplevelse af, hvordan ændringerne har fungeret og er blevet modtaget? Er det noget man kan forvente at se til næste år også?
Vi har hørt rigtig meget god feedback fra festen, og folk siger, at det var bedre end sidste år. Det kan vi også se i spørgeskemaet, vi har delt ud, hvor der er over 800, som har svaret.
Vi kan se, at det er gået godt i forhold til at optimere festen fra sidste år. Sidste år var der 6500 gæster. Årene før var der omkring 3000 gæster, og i år var der omkring 8000. Semesterstartsfesten har vokset meget og hurtigt.
Når nu vi er ved næste år – kan I allerede nu afsløre noget om næste års fest – en målsætning, et ideal eller lignende?
Vi er stadig i gang med evalueringen på årets fest. Dog er der da blevet snakket lidt om næste år, hvor festen muligvis bliver holdt et andet sted ved SDU, og her er der mulighed for at være rigtig kreativ, prøve nogle anderledes ting af og skabe endnu en fed fest. Men min tanke lige nu er at blive helt færdig med evalueringerne og arbejde videre med feedbacken for at kunne sætte sig nogle ordentlige mål og lave en god strategi til planlægning af næste års fest.
Har du et highlight du vil dele fra enten festen eller arbejdet med at arrangere den?
Den er svær, synes jeg, for der er mange gode ting. Men jeg har én; selvom vi havde meget at se til under festen, fik vi samlet alle arrangørerne til et glas champagne i frivillig-loungen og fik mulighed for at nyde festen. Det synes jeg var rigtig godt og fedt, at man lige havde tid til at sige godt arbejde til hinanden.

Kan man selv engagere sig i arbejdet med semesterstartsfesten?
Man kan i den grad blive frivillig til næste års fest og være en del af at få skabt en fest for sine medstuderende og se hele opsætningen af festen. De frivillige er supervigtige for festen, og vi er så taknemmelige for alle dem, der var med i år som frivillige. Ligesom mange andre festivaler var vi også lidt hårdt ramt af manglen på frivillige. Der er mange fede fordele ved at være frivillig; man møder andre studerende, kan arbejde med venner og få en større forståelse af, hvordan sådan en stor fest bliver til.
Derudover holder vi stor frivilligfest i oktober, og i november er de frivillige inviteret til bowling af Carlsberg med fest på en af Rekoms klubber efterfølgende.
Vi er jo også en gruppe arrangører, hvor der er forskellige ansvarsområder; PR, HR, produktion, bar, atmosfære og indgang. Vi søger også nye studerende til disse stillinger, hvor der er mulighed for at være en del af planlægningen. Det er en fed oplevelse og god mulighed for at få nye erfaringer, være kreativ og møde studerende fra andre uddannelser. Vi hygger os rigtig meget i arrangørgruppen og fokuserer også på det sociale.
Hvordan kan man følge med i Semesterstartsfesten og arrangeringen af den?
Vi har både en Facebook-side og en Facebook-begivenhed, for næste års fest, hvor man kan følge med samt følge billetsalget for 2023. Derudover har vi en Instagram, hvor man kan følge arrangørgruppen lidt mere.
Afsluttende bemærkninger?
Jeg vil gerne give megameget ros til arrangørgruppen og de frivillige for at have arbejdet så hårdt. Derudover til Carlsberg og selve SDU for et godt samarbejde og deres støtte til festen.